Thursday 27 December 2012

Rambut semakin menipis

Sekarang ni saya mengalami masalah rambut gugur yg sgt serius. Bila google tentang masalah rambut gugur ni...ape yg dpt saya simpulkan:

Punca rambut gugur:
  • Kelenjar tiroid yang terlalu aktif atau pasif
  • Demam, jangkitan dan selsema yang serius
  • Perubahan hormon
  • Amalan diet yang tak seimbang
  • Kesan drpd ubat-ubatan
  • Stress
...bila tgk punca2 di atas, terus saya kata dlm hati..."ooo...patut la pun.." sebab saya mmg ada masalah tiroid, tambah pulak perubahan hormon lepas bsalin (bak kata org tua2 biasela tu, anak dah start menyembur...yeke atau kebetulan)...mmm..stress, takdela sgt sbb mampu dikawal lg.. Jadi saya terfikir, mcmne kekdahnya nak atasi ni..sblm ia jd lebih kronik

Antara cara atasi:
  • Amalan petua2 tradisional cth: Campurkan 5 sudu bsr minyak zaitun bsama 2 biji telur atau 2 sudu madu lebah, lumurkan ke seluruh rambut. Balut kepala dengan plastik/guna shower cap, biarkan 15 minit dan bilas. Amalkan 1 kali seminggu. ATAU lumur pati santan ke kepala, balut juga..ATAU gunakan jus lemon, urut ke kulit kepala
  • Ambil pemakanan yang kaya dengan protein seperti sayur-sayuran hijau, soya, daging, carrot, buah mangga, apricot kering, bijirin
  • Pilih syampu rambut yang sesuai
  • Gunakan sikat yang jarang
  • Utk yang bertudung, pastikan rambut benar2 kering sblm memakai tudung
  • Potong rambut pendek
...dan beberapa cara lain termasuk mencuba produk2 kesihatan rambut yang berada di pasaran yang kita xpasti risikonya atau terbukti keberkesanannya terhadap diri kita..atau klu yg berduit manetau nak cuba Yun Nam ke kan..hehe..saya mmg xdela

tp terus terang saya cakap..kalau saya nak buat yang petua2 tradisional tu mmg 'agak bcinta' jgk la dgn kekangan masa dan anak2 kecil lagi, dan saya tak brapa rajin+remeh nak amalkan. Jadi saya memilih utk pemakanan yg kaya protein...selain protein semulajadi dari sumber2 asli, saya amalkan juga vitamin spt Vitalea, B.complex dan ESP. Semoga ianya membantu :)

No comments:

Post a Comment